Studenters psykiske helse

Økt forskning på studenters psykiske helse

Forekomsten av symptomer på psykiske problemer er dobbelt så høy blant studenter som i normalbefolkningen i samme aldersgruppe. FOTO: NTB SCANPIX

Studentenes helse og trivselsundersøkelse (SHoT) viser at nesten en av tre studenter (29%) viser alvorlige psykiske helsesymtomer. I Bergen ligger disse tallene på 24%. Samtidig er kunnskapsgrunnlaget rundt studentenes situasjon og årssakssammenhengen mellom studenttilværelsen og studenters psykiske helse mangelfull.

Utdanningsinstitusjoner som HVL og UiB er i en posisjon som tillatter dem til å styrke kunnskapsgrunnlaget om studenters psykiske helse. Utviklingen dokumentert av SHoT- undersøkelsen er alovrlig og det er viktig at utdanningsinstitusjonene tar ansvar for å skape et større kunnskapsgrunnlag som på sikt kan snu trenden. HVL og UiB må derfor satse mer på forskning rundt studenters psykiske helse.

Arbeiderpartiets studentlag i Bergen mener at:

HVL og UiB må forske på studenters psykiske helse HVL og UiB må ta ei aktiv rolle for å inspirere andre forskningsinstitusjoner til å styrke satsningen på denne typen forskning.

Er du enig med Arbeiderpartiets studentlag i Bergen om Studenters psykiske helse?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker